Recent News

Ostatnie

16 cze 2019

5 analogowych klisz, których powinniscie spróbować fotografujac krajobrazy w fotografii analogowej.

Filmy analogowe są w dwóch rodzajach, pozytywy (slajdy) i negatywy. 
Różnice pomiędzy nimi, opisywałem wcześniej ( tu
jednak maja to samo zadanie – utrwalić to na co mamy ochotę ;)
Zazwyczaj filmy do fotografii krajobrazowej wybieramy o niskiej czułości ISO, 
fotografując na statywie.

Negatywowy - są zdecydowanie tańsze i łatwiej znaleźć lab gdzie je można wywołać.
Jak przystało na negatywy, są dość tolerancyjne na prześwietlenia jedynie należy uważać na niedoświetlenia. Niedoświetlony negatyw, to czarne miejsca na naszej fotografii bez informacji.

Kodak Ektar 100 – Film o ISO 100 który charakteryzuje się dość wysokim nasyceniem kolorów, świetnie spisuje się o złotych godzinach . 
Ektar uwielbia cieple kolory czerwień, pomarańcz. 
Jest to tańsza opcja dla filmu Fuji Velvia 50.

Kodak Portra 160 – Film o ISO 160 charakteryzujący się dużą tolerancja na prześwietlenia.
Czasami fotografuje tym filmem ustawiając ISO 100 a nie 160 w aparacie czy światłomierzu.
Z tego co zauważyłem, to ten film świetnie nadaje się do fotografowania krajobrazów tuz przed zachodem słońca i tuz po wschodzie słońca. 
Porta lubi kolory takie jak żółty oraz zielony i całość jest mniej nasycona jak w Ektar.

Slajdy – to kosztowny wybór, filmy kosztują dość dużo i samo wywołanie filmu jest nie wiele tańsze –  czasami ciężko znaleźć lab w którym to nam wywołają! 
Jednak kiedy zobaczysz pierwsze rezultaty, zakochasz się ! 
Slajdy są dość kapryśne, jeżeli chodzi o naświetlanie. 
Unikając dużych kontrastów, łatwiej będzie je naświetlać.
 Te filmy bardzo łatwo prześwietlić i wówczas na zdjęciu będzie biała plama! 

Fuji Velvia 50 – Film o ISO 50, który uwielbia kolory, dość duże nasycenie kolorów dla niektórych może być wada – jednak wśród fotografów krajobrazowych, jest to film wciąż nr. 1!
Velvia świetnie spisuje się tuz przed wschodem słońca i tuz po zachodzie, kiedy już nie ma dużych kontrastów a paleta barw na niebie nabiera soczystości. Ten film uwielbia kolory czerwone I niebieskie, czyli idealnie o złotej godzinie. Nawet zieleń w lesie prezentuje się pięknie.
Tym filmem nie schodzimy z ekspozycją poniżej 1sek. , dłuższe naświetlania powodują ze Velvia tworzy zafarb jagody i zdjęcie wygląda mało ciekawie – ta wskazówka dotyczy zaczynających fotografowanie na Velvi. 

Fuji Provia 100 – Film o ISO 100 nadający się świetnie do długich naświetlań! 
Porównując film Provia do Velvia daje mniej nasycone kolory oraz więcej detalu w cieniach. 
Jak w przypadku Velvi, tu również uważamy na prześwietlenia! Kolorystyka Provi to bardziej chłodniejsze barwy, bliżej niebieskości . Tak wiec nasz zachód czy wschód słońca nie będzie taki soczysty jak na Velvii, ale natomiast możemy trochę tym filmem “posmażyć” czyli długo naświetlać - spokojnie do 1min.


Ostatnim piątym filmem jaki chciałem się podzielić z wami, to coś w czarno-bieli.
Ja jestem bardziej “kolorowym człowiekiem” 
ale również od czasu do czasu lubię przejść na ciemna stronę  ;)
Moim ulubionym filmem jest negatyw Fuji Acros 100, niestety firma Fuji postanowiła go wycofać 
i może jeszcze resztki gdzieś się znajdzie. 
( Jednak ostatnio pokazały się informacje, ze film ma wrócić na rynek w wersji Fuji Acros 100 II – I bardzo dobrze )
Filmem zastępującym wspomnianego Acros, jest Ilford Delta 100.  Film o ISO 100 nadający fotografia nie za duży kontrast, o małym ziarnie. 
Czasami jak idealnie ten film się naświetli, to przypomina mi zdjęcia z cyfry.


Jest jeszcze wiele innych filmów, które można by było wykorzystać w analogowej fotografii krajobrazu – ale ta lista jest najczęściej wykorzystywana przeze mnie.
Ciekawym filmem może być jeszcze “slajd” Kodak E100, wskrzeszony ostatnio przez firmę Kodak obecnie dostępny tylko na mały obrazek 35mm.  
 Posiadam jedna rolkę E100 i tak czekam na odpowiednie warunki aby wykorzystać ten film, 
a następnie podzielić się z Wami efektami i wrażeniami.

Chce zwrócić uwagę na to, pisząc że dany film spisuje się świetnie w danej porze dnia to nie znaczy że nie można fotografować w ciągu dnia czy innej porze! 
To są moje spostrzeżenia na najlepsze wykorzystanie danego filmu w fotografii krajobrazu.
Jeżeli uda Ci się fotografować chociaż raz tymi filmami, podjecie decyzji o najlepszym filmie dla ciebie w fotografii analogowej będzie bardzo proste!
5 analogowych klisz, których powinniscie spróbować fotografujac krajobrazy w fotografii analogowej.
  • Title : 5 analogowych klisz, których powinniscie spróbować fotografujac krajobrazy w fotografii analogowej.
  • Posted by :
  • Date : 05:13
  • Labels :
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Item Reviewed: 5 analogowych klisz, których powinniscie spróbować fotografujac krajobrazy w fotografii analogowej. Rating: 5 Reviewed By: GPM
Top